FANDOM

Ladon -w mitologii greckiej smok strzegący jabłek Hesperyd.

Wygląd Edytuj

Nie wiadomo wiele na temat wyglądu Ladona. Pewne jest jednak, że smok ma sto głów. Zapewne ma masywne cielsko i rozłożyste skrzydła, wnioskując z iloci głów i ich ciężaru, smok musiał być ogromny.

Arthur-Rackham-Dragon-Ladon.jpg

Historia Edytuj

Ze względu na jego moce Hera powierzyła mu strzeżenie jabłek Hesperyd, które były jej prezentem ślubnym od Gai.

Ladona nie mógł pokonać ani oszukać żaden śmiertelnik, toteż jedną z prac Heraklesa było przyniesienie owych jabłek. Heros, z porady Prometeusza, poręczył się tytanem Atlasem.

Ladon, jak większość skrzydlatych jaszczurów, posiadał kilka ciekawych mocy:

  • Siła - smok był bardzo silny, przez co był do niepokonania przez śmiertelników.
  • Brak snu - jaszczur nie potrzebował snu, co było jedną z przyczyn wybrania go do strzeżenia prezentu ślubnego Hery.

Pochodzenie Edytuj

Ladon, według kilku mitów, jest synem Forkosa i bogini morskiej Keto. Według innych mitów jego rodzicami byli Tyfon i Echidna.

Rodzeństwem jaszczura były, nie mniej przerażające niż on: staruchy Forkidy, odrażające gorgony, straszliwa Hydra lernejska, pies Cerber, Chimera, lew nemejski, oraz słynąca z brzydoty nimfa Toosa.

Siedlisko Edytuj

Nieustalone jest pochodzenie smoka, lecz zapewne żył strzegąc jabłek Hesperyd w miejscu, gdzie rosły.

GaleriaEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki