FANDOM

Wikia_Logo.png Ta strona zawiera treści lub informacje z Śródziemie Wiki.
Smaug
The-Hobbit-Smaug.jpg
Występowanie
Książka "Hobbit, czyli tam i z powrotem"
Film "Hobbit: Pustkowie Smauga"
"Hobbit: Bitwa Pięciu Armii"
"Hobbit: Niezwykła Podróż"
Głos w filmie Benedict Cumberbatch
Podstawowe informacje
Płeć samiec
Informacje biograficzne
Status nie żyje
Data śmierci 2941 TE
Wygląd
Kolor łusek czerwone
Wielkość ogromna
Broń pazury, ogień, inteligencja

Smaug – skrzydlaty smok, pochodzący ze Zwiędłych Wrzosowisk, główny antagonista w książce "Hobbit" i jej ekranizacji (Smaug pojawia się w częściach "Hobbit: Pustkowie Smauga" oraz "Hobbit: Bitwa Pięciu Armii natomiast w części "Niezwykła podróż" możemy zobaczyć tylko jego oko).

BiografiaEdytuj

UWAGA! Poniższe treści mogą zdradzać fabułę książki, filmu lub gry (pomiń sekcję)

Zdobycie EreboruEdytuj

W 2770 roku TE przybył na Samotną Górę, przynęcony przez znajdujące się tam skarby. Zaatakował niespodziewanie zabijając mieszkających tam krasnoludów. Spustoszył całą okolicę, która była nazwana od tej pory Smoczym Pustkowiem. Zniszczył także sąsiednie miasto ludzi, Dale. Usypał ze zgromadzonych skarbów wielki kopiec i spoczął na nim. Wypełzał na powierzchnię tylko po to, by upolować coś do jedzenia lub zgładzić tego, kto zanadto zbliżył się do Ereboru. Później jednak poniechał wypraw i na około 60 lat zaszył się w górze. Wiele osób pomyślało, że smok umarł. Skłoniło to Thorina, króla krasnoludów z Ereboru do podjęcia wyprawy w celu odzyskania góry.

Kompania ThorinaEdytuj

W połowie października 2941 roku Trzeciej Ery, pod Erebor dotarła kompania krasnoludów pod dowództwem Thorina II Dębowej Tarczy razem z włamywaczem Bilbo Bagginsem. Dotarł on przez ukryte Drzwi Durina do smoka. Dzięki znalezionemu wcześniej Pierścieniowi udało mu się porozmawiać ze Smaugiem. Hobbit odkrył podczas rozmowy, że na piersi potwora brakuje łuski. Był to jedyny jego słaby punkt. Ponadto znalazł on Arcyklejnot i przywłaszczył go sobie jako obiecaną nagrodę. Kiedy powiedział o tym towarzyszom, tę wiadomość usłyszał drozd. Podczas rozmowy Smaug domyślił się, że jemu i krasnoludom pomogli ludzie z Miasta Na Jeziorze – Esgaroth. Wściekły smok w akcie zemsty zaatakował miasto. Jego ogień spalił doszczętnie wszystkie budynki, wielu ludzi zginęło w pożarze. Niespodziewanie łucznik Bard zabił go, strzelając do niego z łuku w miejsce o którym usłyszał od drozda. Umiał rozmawiać z ptakami, ponieważ był potomkiem dawnych królów z Dale, którzy posiadali ten dar. Śmiertelnie ranny Smaug runął na Esgaroth, niszcząc całkowicie miasto.

Bitwa Pięciu ArmiiEdytuj

Po śmierci smoka Krasnoludowie z Kompanii Thorina zabarykadowały się w Ereborze, nie chcąc dzielić się zdobytymi skarbami z ludźmi. Do poszkodowanych przyłączył się król Thranduil wraz ze swoim wojskiem. On również oczekiwał klejnotów. Bilbo w tym czasie uciekł z Arcyklejnotem do obozujących elfów i ludzi. Dzięki klejnotowi mogli oni wymusić na Thorinie oddanie części skarbów. On jednak się na to nie zgodził. Na pomoc uwięzionym w górze przybył Dáin II Żelazna Stopa, wraz z 500 wojownikami. Zanim doszło do starcia pomiędzy Krasnoludami a Ludźmi i Elfami armia Goblinów i wilków zaatakowała. Rozpoczęła się Bitwa Pięciu Armii.

Koniec spoilerów.

Kreacja filmowaEdytuj

W adaptacji filmowej Petera Jacksona, w rolę Smauga wcielił się Benedict Cumberbath W filmie "Hobbit: Pustkowie Smauga", Kompania Thorina przybyła pod Erebor, w celu odzyskania Arcyklejnotu, który pomógłby im w zjednoczeniu 7 krasnoludzkich królestw. Bilbo, który został wysłany w tym celu odzyskał go, ale postanowił nie oddawać drogocennego kamienia Thorinowi (o czym dowiadujemy się dopiero w filmie Hobbit: Bitwa Pięciu Armii). Smok zdołał zapędzić Krasnoludów w głąb Samotnej Góry. Kompania doszła do wniosku, że podejmie się walki ze smokiem, wabiąc go do kuźni. Tam po krótkim starciu, Thorin wydał rozkaz sprowadzenia potwora do Komnaty Królów, gdzie przygotowywano pułapkę. Okazał się nią być wielki, złoty posąg, zdolny do bardzo szybkiego rozpuszczenia się. Pod wpływem temperatury, gęsta masa złota niemalże utopiła Smauga, lecz nie zdołała go zabić, a jedynie sprowokować do ataku na Esgaroth. W ostatniej części został zabity |Czarną Strzałą przez Barda.

CiekawostkiEdytuj

  • W filmie The Hobbit z 1966 roku jego imię zostało zmienione na Slag.

GaleriaEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki