FANDOM

Flaming Thread

Smoki spalające Nici.

Smoki z Pernu zostały przedstawione w cyklu powieści o planecie Pern, autorstwa Anne McCaffrey. W przeciwieństwie do większości smoków z różnych powieści i filmów, ten stworzenia nie powstały w sposób naturalny lecz zostały stworzone przez ludzkich genetyków. Celem ich stworzenia była ochrona ludzkiej kolonii przed Nićmi, czyli grzybopodobnymi stworzeniami, opadającymi z nieba i pożerającymi żywe organizmy. Posiadają zdolność przenoszenia się w pomiędzy, czyli natychmiastowych lotów między dwoma punktami w przestrzeni lub czasie.

WyglądEdytuj

Rozmiar smoków

Porównanie wielkości różnych smoków. Od największego: Ramoth (największa królowa), złota królowa, spiżowy, brunatny, niebieski, zielona, Ruth i człowiek.

Smoki ogólnie mają cztery łapy, długi ogon oraz wielkie skrzydła, jak większość tego rodzaju fikcyjnych stworzeń. Wyposażone są w ostre pazury i zęby. Dzielą się na pięć rodzajów:

NiebieskieEdytuj

Jeden z najmniejszych gatunków smoków, stworzenia o tym kolorze łusek to samce.

ZieloneEdytuj

Zielone smoczyce mają duży wpływ na otoczenie, zwłaszcza w czasie rui. Teoretycznie mogą się rozmnażać, jednak zwykle są bezpłodne przez żucie smoczego kamienia. Stanowią około 50% smoczej populacji. Najmniejszy rodzaj smoka.

BrunatneEdytuj

Brunatne smoki są dosyć duże w porównaniu z niebieskimi i zielonymi, jednak nie dorównują spiżowym i złotym. Teoretycznie mogą się parzyć ze złotymi królowymi, lecz nie mogą prześcignąć spiżowych w trakcie lotów godowych.

SpiżoweEdytuj

Największe spośród smoczych samców, smoki tego rodzaju są ujeżdżane najczęściej przez ważniejszych członków społeczności smoczych jeźdźców.

ZłoteEdytuj

Smocze królowe są największymi spośród swych krewniaków, jednak wylęgają się także rzadko. Co jakiś czas wznoszą się do lotu godowego, w czasie którego spiżowe i brunatne smoki próbują je dogonić. W przeciwieństwie do zielonych smoczyc nie żują smoczego kamienia, ponieważ stałyby się bezpłodne.

RuthEdytuj

Ruth jest jedynym w swoim rodzaju smokiem, ponieważ nie zalicza się do żadnego z powyższych typów. Ma biały kolor, jednak jeśli jest odkładnie umyty można na nim zauważyć drobne przebłyski pozostałych kolorów. Ma mniejszy rozmiar niż pozostałe smoki, jest uwielbiany przez jaszczurki ogniste.

WystępowanieEdytuj

Smoki mieszkają z ludźmi w Weyrach, czyli osiedlach umieszczonych w kraterach wygasłych wulkanów. Po wewnętrznej stronie zbocza znajduje się duża liczba weyrów (pisownia małą literą oznacza grotę w której mieszka jeździec ze smokiem), natomiast na dnie krateru są pastwiska, jezioro służące jako źródło wody oraz smocze kąpielisko (nie wiem czy to jest higieniczne, ale nikomu to nie szkodzi) oraz baraki, czyli kwatery weyrzątek (młodych jeźdźców). Do Weyru drogą naziemną można się dostać tylko wąskim tunelem, jedyną inną opcją jest lot na smoku. Z dna Niecki (krateru Weyru) można dostać jedynie do weyrów królowych, baraków oraz Niższych Jaskiń (logistycznego zaplecza Weyru).

Istniejące WeyryEdytuj

Północy kontynent

  • Weyr Fort

Najstarszy Weyr na Pernie, na początku historii opisanej w książce był pusty dopóki Lessa nie sprowadziła go z przeszłości.

  • Weyr Benden

Jedyny Weyr który nie został porzucony przed wydarzeniami z książek.

  • Weyr Dalekich Rubieży

Na początku historii opisanej w książce był pusty dopóki Lessa nie sprowadziła go z przeszłości.

  • Weyr Igen

  • Weyr Ista

Na początku historii opisanej w książce był pusty dopóki Lessa nie sprowadziła go z przeszłości. Ma pewną unikalną cechę, bowiem z powodu mniejszej wielkości część weyrów była umieszczona na zewnętrznej stronie zboczy.

  • Weyr Telgar

Południowy kontynent

  • Weyr Południowy

Założony w trakcie Dziewiątego Przejścia na Południowym Kontynencie, powstał w przeszłości aby uzupełnić braki w jeźdźcach samotnego Bendenu. Nie był zbudowany w wygasłym wulkanie, lecz miał postać grupy kamiennych budynków na niedostępnym płaskowyżu.

  • Weyr Monako

Położony nad Zatoką Monako, wyglądał podobnie do Weyru Południowego, lecz był dostępny z ziemi. Został zniszczony przez tsunami powstałe po upadku meteoru, lecz potem go odbudowano.

  • Na Południowym Kontynencie jest także wiele mniejszych Osad zamieszkanych przez byłych smoczych jeźdźców po pozbyciu się Nici.

UmiejętnościEdytuj

Wszystkie smoki mają wspólne umiejętności, do których należą:

  • Latanie-Smoki potrafią latać dzięki swoim umięśnionym, lecz delikatnym skrzydłom.
  • Żucie smoczego kamienia-Smoki potrafią ziać ogniem, lecz tylko po zżuciu jakiejś ilości skały bogatej w fosfinę, czyli smoczego kamienia.
  • Rozmowy telepatyczne-Smoki potrafią wymieniać myśli ze swoimi jeźdźcami, oraz z osobami wyczulonymi na takie rzeczy. Czasem też mówią do osób postronnych.
  • Przenoszenie się w pomiędzy-Smoki potrafią podróżować pomiędzy w czasie i przestrzeni. Jest to bardzo szybka, lecz niebezpieczna metoda podróży, gdyż smok który dostał niedokładne informacja może na zawsze zostać w pomiędzy. Taka podróż trwa zwykle około ośmiu sekund, lecz zależy to od dystansu/czasu pomiędzy punktem startu i docelowym. W pomiędzy nie ma nic poza przeszywającym zimnem. W niektórych książkach z serii jest to nazywane teleportacją, jednak nie zawsze.
  • Telekineza-Smoki i niektórych sytuacjach potrafią przenosić różne przedmioty na odległość. Umiejętność ta została odkryta przez zieloną smoczycę, która obracała denerwujące chrząszcze.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki